نهضت فراگیر در سال 1386
راه نهضت راه نهضت

مصاحبه با شیر مجمد بزر گر

 

خبر نگار راه نهضت با رفيق محترم شير محمد بزرگر رئيس مجلس موسسان نهضت فراگير دموكراسی و ترقی افغانستان مصاحبه ای بعمل آورده كه اينك تقديم ميگردد.

سوال اول :

رفيق عزيز شير محمد بزرگر رئيس مجلس موسسان نهضت فراگير دموكراسی و ترقی افغانستان ! طوريكه ميدانيد مردم و كشور ما در پايان سال جاری خورشيدی قرار دارند.  مسايل سياسی ، نظامی و اقتصادی كشور را در جريان سال 1386 چگونه ارزيابي مينمائيد.؟

ج :سالی که در پایانش قرار داریم سال پر از مصائب مرگبار برای مردم کشور ما بود ، مردم در بیکاری و فقر جانکاه بسر بردند و رنج های فراوان بیکاری ، بی دوایی و گرانی را متحمل شدند . تلفات انسانی و مواشی در زمستان در ولایات مختلف که سوزنده تر از همه بود اثبات ناکار آمدی دولت در حل مسایل است . فاصله بین فقر و ثروت زیاد تر شد.

از لحاظ امنیتی وضع همچنان پیچیده باقی ماند و ساحه حاکمیت دولتی به غیر از موسی قلعه در ساحات دیگر تحت تهدید مخالفان مسلح گسترش نیافت بلکه در ساحات امن شمال ، شمالشرق ، شمالغرب و غرب نیز کشیده شد . عملیات کورکورانه و فعالیت های انتحاری جان شمار زیاد افراد ملکی ،مردان ، زنان و اطفال را گرفت و عمل انتحاری در بس عمله وزرات دفاع ملی ووزارت داخله ،بغلان کندهار ،بتی کوت ،تخار و.... گویای زنده آن است. مردم درین سال احساس مصونیت نمی کردند و روزبروز اعتماد شان را نسبت به حاکمیت از دست داده رفتند که فعلا ً در نازلترین سطح خود قرار دارد.

درین سال جوانان فارغ پوهنځی ها ، لیلیه ها و آنانیکه از تحصیل محروم بودند جبرا ً به مهاجرت های اقتصادی سر در گم غرض کار به کشورهای همسایه کشانیده شدند ، تبادله دختر جوان با سگ جنگی و تعرض برناموس دختران و خودسوزی نمونه های زشت خشونت به شمار میرود داغ ننگی است بر جبین زورگویان . دولت نتوانست یا نخواست با راهکار های عملی جلو آنرا بگیرد.

سپردن تصدی های دولتی به سکتور خصوصی مفیدیت و موثریت خود را به اثبات نرسانیده و در پروژه های زیربنایی صنعتی و زراعتی سرمایه گذاری نشد .

افغانستان در تولید مواد مخدره چون زمان حاکمیت طالبان در صدر فهرست قرار دارد. و اکنون که سال جدید در پیشرو است مردم بر علاوه اینکه از حکومت ناکار آمد توقع بهبودی را ندارند . با گرم شدن هوا د رتشویش سیلاب ها میباشند . خانه ، مزرعه و باغ کسی ، پل کدام قریه ، سرک کدام قریه را متضرر خواهد کرد؟.

سوال دوم :

ج :از نظر شما فعاليت نهضت فراگير دموكراسی و ترقی افغانستان در سال جاری چگونه بوده و در نتيجه فعاليت به چه دست آوردهای مهم نایل گردیده  است.

در سال که پایان میابد چالش های فراه راه امنیت و ثبات عمومی به کار نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان در میان مردم تاثیرات خودرا داشت ولی با آنهم شورا های ولایتی نهضت فراگیر تا غور ، فراه ، نورستان و بدخشان توسعه یافت و متناسب با آن شورا های ولسوالی تا فراه رود ، ساغر ، پشت رود ، شکاشم ، پامیرات ، خنجان ، شغنان ، فرامان گسترش یافت. فعلا ً در کلیه ولایات کشور شورا ها و واحد های سازمانی نهضت فعال است . تعداد واحد های اولیه از لحاظ کمی و کیفی بیشتر از پیش رشد نمود.

اجلاس موسسان در ماه جوزا 86 به خاطر ارتقای کمی وکیفی کار ودیسیپلین حزبی برگزار  گردید . توزیع کارت عضویت ادامه یافت . غرض تحقق فیصله های اجلاس موسسان هیئت اجرائیه و هیئت رئیسه منظما ً بر رهبری استقامت های مختلف کار پرداخته است . تدابیر چون تجلیل هشتم مارچ  روز بین المللی زنان ، سالگرد تاسیس نهضت ، سالگرد وفات زنده یاد محمود بریالی و همایش وسیع گفتمان بین احزاب ملی و دیموکرات غرض ایجاد جهبه میهنی با شرکت بیشتر از 620 تن باشتراک فعال نمایندگان احزاب ، نهاد و سازمان های اجتماعی و مدنی دایر نموده قطعنامه  را به تصویب رسانیدند.

سوال سوم :

اتحاد و همبستگی نيروهای ملی و دموكراتيك و ايجاد جبهه وسيع ملی در كشور ، بر پايه كدام اهداف و ارمان ها ميتواند استوار باشد ضرورت تاريخی آن چه بوده  و چه نقش را ميتواند در جامعه ايفا نمايند .

ج :در همایش ماه عقرب کلی ترین و مبرمترین مسایل مربوط به حیات سیاسی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی چگونگی تامین امنیت ، پایدار و حکومت داری سالم ، دموکراتیک ، ضرورت همبستگی نیروهای ملی دموکراتیک و وطندوست چالش ها ، ضرورت ها امکانات و راهکار های برون رفت از حالت موجود کشور در فضای همبستگی صمیمانه مورد بحث دسته جمعی و همه جانبه قرار گرفت که به تفصیل در شماره پنجم ماهنامه راه نهضت به اطلاع هموطنان رسانیده شد.

اشتراک کنندگان همایش بعد از بحث سازنده و وسیع با درک و تحلیل عمیق از حساسیت وضعییت کنونی با تفاهم پیرامون مسایل مورد بحث بدینگونه به توافق رسیدند.

1-     دفاع از ارزش های دیموکراتیک قانون اساسی و تامین حاکمیت قانون و مساعی مشترک در راستای استقرار و نهادینه ساختن دموکراسی ، ایجاد اداره سالم ، مسولیت پذیر ، دموکراتیک ، فساد ناپذیز و خدمتگذار مردم.

2-     پشتیبانی و تلاش به خاطر تامین امنیت پایدار ، تقویت اردو و پولیس ملی و تشدید مبارزه گسترده علیه مافیای مواد مخدر ، تروریزم و افراطیت در کشور.

3-     دفاع از افغانستان متحد و یکپارچه ، مبارزه پیگیر در زمینه تحکیم وحدت ملی مبنی بر اصل حفظ تعادل مرکزیت و تفویض صلاحیت به محلات طبق قانون اساسی کشور ، اصول دموکراسی و رشد متوازن اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محلات .

4-     تلاش و مبارزه در زمینه توسعه دموکراسی ، تساوی حقوق شهروندی ، تامین حقوق بشر ، قانون گذاری مدرن و دموکراتیک در کشور.

5-     حمایت از مساعی جامعه بین المللی در راستای بازسازی کشور اعم از اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و امنیتی .

6-     پشتیبانی از مبارزات سیاسی ، اجتماعی و صنعتی اقشار مختلف مردم به خاطر بهبود و شرایط زندگی و کار تامینات مادی و اجتماعی آنان .

7-     پشتیبانی از تلاش ها به سود بازسازی اقتصادی از طریق سرمایه گذاری های دولتی مختلط و خصوصی اعم از داخلی و خارجی .

8-     مبارزه به خاطر فقر زدایی و از میان برداشتن شگاف های اجتماعی فاصله های فقر و ثروت از طریق توزیع عادلانه عواید ملی ، ایجاد سیستم بیمه های اجتماعی وتامین عدالت اجتماعی .

9-     مبارزه بخاطر برابری حقوق زن و مرد به ویژه ایجاد فرصت های مناسب برای مشارکت گسترده زنان در مدیریت سیاسی و اقتصادی کشور.

ما بدین باور هستیم که وظایف تاخیر ناپذیر فوق تنها در صورتی عملا ً تحقق یافته میتواند که نیروهای ملی ، دموکرات و ترقی خواه کشور متحدانه در وضعیت سیاسی کشور حضور داشته باشند . بنابر آن این ضرورت ملی به میان می آید که نیروهای متذکره در یک گفتمان وسیع میهنی اشتراک جویند و رسالت خویش را متحدانه در برابر مردم آزاد ، و میهن عزیز و باستانی ما افغانستان درین مرحله حساس تاریخی ادا نمایند و از تشتت و پراگندگی نیروهای ملی دموکراتیک و وطنپرست که سبب ضعف جنبش ملی دموکراتیک در کشور است جلوگیری شود .

سوال چهارم :

لطفا‌ ً پيرامون انتخابات پارلمانی اخير كشور همسايه پاكستان و تاثیرات ان در اوضاع سیاسی کشور ما ابراز نظر نمائيد و خوانند گان راه نهضت را در روشنی قرار بدهيد ؟

ج: افغانستان و پاکستان در جمع دیگر کشور ها جز متشکله منطقه است . رخداد ها و سیاست های هر کشور در دورنما بالای همدیگر تاثیر گذار است . ما طرفدار صلح و ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی در منطقه هستیم . بدون شک جریانات پاکستان که در همجواری با ما قرار دارد بر وضع کشور ما تاثیر وارد میکند. ما طرفدار قطع جنگ و ختم تروریزم در کشور همسایه هستیم . پاکستان با ثبات افغانستان و ثبات در افغانستان با ثبات در پاکستان تاثیر دارد . مردم پاکستان از طریق انتخابات راه دموکراسی و جمهوری را برگزیدند و جواب رد به جنگ ، خصومت های قومی و دخالت در امور دیگران دادند. ما هم از آنان پشتیبانی مینمائیم و برا ی مردم پاکستان پیروزی آرزو میکنیم .

سوال پنجم :

بزرگر صاحب !با گذشت هر روز به حلول بهار نو و سال نو خورشيدی 1387 نزديكتر ميگرديم ، مردم و كشور ما يك سال تمام را با تمام حوادث خونين و رنجهای فراوان آن پشت سر ميگذارند ، جناب شما ميتوانيد پيام خویش را براي سال نو از طريق راه نهضت به آگاهی اعضاي وطندوست نهضت و خوانندگان محترم آن ، برسانيد ؟

ج :پیام من برای جوانان ، خواهران و مادران ، روشنفکران ، دهقانان ، کارگران ، روحانیون شریف ، منسوبین قوای مسلح و هموطنانم در خطاب های جداگانه به آنها چنین خلاصه میشود.

جوانان نهضت ! در ارتقای سطح تعلیم ، تخصص و مهارت های کارتان بکوشید . در خدمتگذاری به مردم صادق باشید از نابسامانی های موجود نهراسید متحد و متشکل باشید. به خاطر سعادت مردم و ارتقا و اعتلای وطن برزمید ، آینده به شما تعلق دارد و نیروی که وطن را از نابسامانی های موجود نجات بدهد شما هستید.

خواهران و مادران عزیز ! به خاطر تحقق داعیه برای حقوق زن و مردم در سازمان ها و نهاد های مربوطه تان متحد و متشکل شوید . با برادران و پدران و شوهران تان یکجا نه در تقابل با آن ها در صف واحد به مبارزه علیه خشونت ها که از همین اکنون محکوم است با استواری به پیش بروید.

روشنفکران وطن ! شما که با مصائب زیاد متحمل دشواری و تنگدستی ها از مراکز تعلیمی ابتدائیه ، متوسطه و عالی در سالیان اخیر فارغ شده اید و در عرصه های مختلف مصروف کار هستید و هر کدام تجارب معین اندوخته اید میدانیدکه همه این دستاورد ها در پهلوی استعداد و لیاقت تان محصول حمایت مردم هم هست پس بیائید همه دین خود را به مردم از طریق خدمت به آنها ، از طریق تعلیم خوب به اولاد آنها ، اجرای کار آنها در ادارات و دفاتر . با آفرینش داستان ها و اشعار ،طرح و دیزاین برای بهبودی و توسعه زندگی آنها ، خلق موسیقی و فلم از رنج و درد ، تحمل و پیروزی آنها با انهایکه به وطن مردم عشق می ورزند دین خود را ادا نمائید.

دهقانان عزیز ! در سرسبزی وطن و وفور محصولات زراعتی که سبب کاهش فقر اقتصادی خانواده ها میگردد . بکوشید و دعای خیر ملیون ها هموطن را نصیب خود سازید. کشت تریاک به نفع یک اقلیت است و سبب رنگ زردی ملت ما در انظار جهان میگردد از آن بپرهیزید و باعث سربلندی مردم و افتخارات بیشتر شوید . آبله دستان هریک شما را میبوسم ، در اتحادیه ها و کوپراتیف های زراعتی متحد و متشکل شوید.

از سکتور خصوصی تاجران ،صنعتکاران وپیشه وران عزیز میخواهیم با درک مصیبت فقر وتندگدستی این ملت بیچاره ما در رشد اقتصادی وایجاد فرصت های شغلی ،زدودن فقر و گر سنگی با سرمایه ونیروی اقتصادی و تخنیکی تان تلاش نمائید.

کارگران زحمتکش وطن ! وطن عقب مانده باید به کاروان ترقی و پیشرفت بپیوندد . این کار ایجاد صنایع و فابریکات را حتمی میسازد که در کنار صنایع کوچک و متوسطه زمینه های رشد آن مهیا گردد. فعلا ً که زمینه های مساعد کار برای شما وجود ندارد و یا بنابر سیاست نادرست اقتصادی حقوق  شما سلب شده است آینده اتحادیه های خود را ایجاد کنید ، متحد شوید و برای مبارزه دادخواهی تان ادامه دهید .

روحانیون شریف و وطنپرست ! با امربه معروف و نهی از منکر به انسان دوستی ، نوع پروری ، صداقت ، کمک به همدیگر ، آموزش علم ، قطع جنگ و خونریزی ، برادری و برابری اقوام و ملیت های ساکن در وطن مردم را فرا بخوانید و سهم شایسته تانرا در امر صلح ، سعادت مردم و آبادانی و شگوفایی وطن به سر برسانید . بهشت برین نصیب تان باد .

هموطنان شریف ! متحد باشید ، دوست و دشمن را تشخیص کنید ، کسانیکه تحت عناوین دین ، قوم ، نژاد ، لسان و سمت شما را علیه منافع خودتان استعمال میکند از صفوف خود برانید . انتخابات پیشرو است با تجربه گذشته رای تانرا درست استعمال کنید و با انتخاب اشخاص صادق دلسوز که برای شما امتحان داده است ،پارلمان آینده را به پارلمان دلسوز به وطن و مردم تبدیل کنید .

منسوبین قوای مسلح ! ما به شما می بالیم ، شما افتخار وطن هستید ، در عملیات ها و فعالیت های محاربوی دقت کنید تا مردم ملکی ، پیرمردان ، زنان و اطفال متضرر نشوند بدانید که دشمنان وطن ما از دیر زمانست که ستراتیژی قتل افغان توسط افغان را پیش میبرند و جنگ و نفاق عامل تمام مصائب در مراحل معین از تاریخ کشور ما بوده باید به آن با هوشیاری به گونه که ممکن باشد پایان داد.

اجازه بدهید تا از فرصت که میسر شده بمناسبت 8 مارچ روز بین المللی زنان و بمناسبت حلول سال نو 1387 هجری شمسی از صمیم قلب بشما مبارک باد گفته و به امید آرزوی صلح ، سعادت و شگوفائی وطن محبوب ما افغانستان .

 

   برگرفته از شماره نهم

راه نهضت


March 4th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها